
Deze foto is uit de zomer van 1999. Een tijd dat je in de ochtend bij het aankleden het bovenste knoopje van je overhemd nog dicht deed om er vervolgens een stropdas omheen te knopen. Vandaag de dag haast old school, net als dat snoertje van het toetsenbord op de foto trouwens, maar in die tijd de normaalste zaak van de wereld. Ik was erbij…..
Ik verkocht in die tijd nieuwe auto’s bij een Volvo dealer in Hoofddorp nadat ik in de zes jaren daarvoor uitsluitend werkzaam was geweest met occasions. En ondanks het feit dat ik een groot fan ben van het merk Volvo was dit toch niet helemaal mijn ding. Ik verkocht er echt wel genoeg auto’s en deed er mijn ding, maar ik werd er niet gelukkig van.
Klanten waren toen voornamelijk leaserijders die een soort van shoppende waren en de ene na de andere showroom bezochten. Voornamelijk op de zaterdag na de hockey of voetbal van hun kroost. Klanten waren op zoek naar de aardigste verkoper maar ook de beste deal omdat ze van hun werkgever een leaseauto mochten uitzoeken. Merk, type, en motor was niet van belang, want de zaak en/of werkgever betaalde toch wel. Nee, het was voordeel en ook een stukje gunnen waar men naar op zoek was in die tijd.
Dus wanneer je dan een klant een compliment gaf over hun schoenen, even vroeg naar de uitslag bij de hockey of voetbal, twee kopjes koffie gaf i.p.v. slechts een, én hem of haar een radio cd speler (inclusief afneembaar frontje!!) beloofde had je een auto verkocht. Nou ja verkocht, je kreeg in de week die volgde de bestelling binnen van de leasemaatschappij. Ik vond het maar saai….
Occasions waren toen al veel meer mijn ding. Want iedere occasion is uniek en enig in zijn soort. Er is namelijk nooit en te nimmer een gebruikte auto van hetzelfde merk en type gelijk aan een andere. Nergens niet en nooit niet. Er zijn altijd verschillen! De een is er alle jaren superzuinig op geweest en ging altijd keurig op tijd langs de garage voor onderhoud, en een ander was wat minder precies en zuinig met de auto. En dat is nou exact hetgeen wat werken met occasions zo leuk maakt. Net die ene occasion inkopen, en daarna verkopen, waarvan je weet, ziet, ruikt, en voelt dat het klopt.
Dus goed onderhouden, niet in gerookt, en waar niet 3 of 4 keer per week een golden retriever op de achterbank heeft gezeten om mee naar het bos te gaan. Met andere woorden, een fijne en geurloze auto/occasion kan gewoon het verschil maken. Dat was in de jaren ’90 al zo en daar is anno 2025 niets aan veranderd. Gebruikte auto’s zijn leuk en daar is vandaag de dag nog steeds niets old school aan.
En als ik het dan toch over old school heb. Wat te denken van die asbak op mij bureau in 1999. Ook dat was de normaalste zaak van de wereld toen. En ook daar was ik bij! Old school was cool!