We waren bijna klaar. De betaling was voldaan door mevrouw en meneer, de inruilauto was gevrijwaard, en de verzekering was geregeld. Nog een laatste slok koffie, waarna we naar buiten liepen alwaar de nieuwe auto van dit leuke en gezellige echtpaar op leeftijd in de startblokken stond.
Ik hielp meneer nog even met wat zaken overzetten van hun oude auto naar de nieuwe, toen meneer plots zijn hand op mijn schouder legde en mij vroeg : ‘weet jij eigenlijk wel waarom wij deze auto bij jou gekocht hebben Niels?’ Ik heb geen idee zei ik, maar ik hoop omdat u mij de leukste en aardigste autoverkoper vindt die u ooit hebt ontmoet. Meneer schoot in de lach en antwoorde gevat : ‘Nou, je zit in onze top drie hoor, maar dat gaf niet de doorslag jongen. Maar je mag nog een keer raden!
Na twee seconden nadenken zei ik : ‘omdat u deze auto verschrikkelijk mooi vindt? Meneer : ‘dat zeer zeker, maar ook dat was niet van doorslaggevende betekenis Niels. Je mag nog één keer raden!
Na weer twee seconden nadenken zei ik : ‘omdat ik u een hele mooie inruilprijs voor uw oude auto heb gegeven dan?’ Meneer : ‘ben je nu serieus? Ik : Ja! Meneer : ‘dat viel wel mee Niels’. Ik : Echt niet! Meneer (dit keer met een knipoog) : Laat maar zitten, ik gun jou ook je boterhammetje hoor kerel. Ik : ‘Nou, dat wordt dan nog een hele kluif in plaats van een boterham!’
Meneer : ‘Alle gekheid op een stokkie Niels, en nu effe serieus dan. Jij bent het eerste autobedrijf dat ik in mijn hele leven ben tegengekomen dat op zijn website de namen van zijn vrouw en kinderen vermeld. Inclusief het jaar waarin ze (de kinderen) geboren zijn. Toen had je ons al helemaal te pakken jongen en wisten we meteen dat het bij jou wel goed zou zitten. Het gaf ons zoveel vertrouwen, dat we eigenlijk niet meer verder hebben gekeken’.
Ik werd er even stil van en zei dat ik dat ooit eens heb geplaatst omdat ik dat leuk vind om te vertellen aan mijn klanten, zonder eigenlijk te beseffen dat zoiets bij klanten een stukje vertrouwen opwekt. Meneer : ‘Nou, ons vertrouwen had je vanaf dat moment meteen! Dankjewel daarvoor’
Kortom, je leert iedere dag wel weer iets, en ook dit was er weer een. Iedere klant is anders, iedere reden is anders, iedere motivatie om het wel of niet te doen is anders, en iedere manier van vertrouwen geven is anders. Wat een heerlijk vak heb ik toch!